5 redenen waarom ChatGPT nog geen Google alternatief is

5 redenen waarom ChatGPT nog geen Google alternatief is

Er wordt een hoop gezegd en geschreven over ChatGPT, zoveel zelfs dat de mainstream media er ook aandacht aan besteden. Volgens sommige “clickbait” artikels betekent de komst van ChatGPT het einde van de zoekmachine van Google en het internet zoals we dat kennen.

Want waarom zou je nog een zoekmachine gebruiken als AI je direct een volledig antwoord kan geven op de vraag die je hebt?

Het makkelijke antwoord zou zijn “omdat het antwoord van ChatGPT regelmatig fout is” maar dat is te kort door de bocht. Daarom staan hieronder 5 redenen waarom ChatGPT nog geen Google alternatief is.

#1 De antwoorden bevatten vaak fouten

Als marketeer ben ik absoluut onder de indruk van de kwaliteit van ChatGPT. Ik heb andere tools gebruikt waaronder het Nederlandse Suus.AI, maar ik was nooit zo onder de indruk dat ik wilde betalen voor meer dan een test. De kwaliteit was te laag, Nederlandse input werd nog vaak in het Engels beantwoord etc.

Ondanks de kwaliteit van de antwoorden die je van ChatGPT krijgt zitten er nog steeds vaak fouten in het antwoord.

Dit kan twee oorzaken hebben, 1 de informatie waarmee AI getraind wordt is fout, dit kan nog relatief eenvoudig hersteld worden. Of 2 de computer verbindt verkeerde informatie aan elkaar om tot een leuk klinkend, maar inhoudelijk fout antwoord te komen.

Ik heb onderzoek gedaan naar vakantieparken met ChatGPT, van de 5 parken die ik terugkreeg als antwoord bleek er 1 helemaal niet te bestaan… Daarmee is het nog niet geschikt om je volgende zomervakantie mee te boeken. Al is het maar omdat je geen links krijgt naar websites waar je kunt boeken, dan heb je toch nog steeds Google nodig.

#2 ChatGPT heeft geen mening

ChatGPT denkt niet, de AI weet, weet niet of denkt te weten op basis van de input die gegeven is. Op dit moment gaat de dataset van ChatGPT niet verder dan 2021, dus alles wat daarna in de wereld is gebeurd wordt niet meegenomen in de antwoorden.

Het kost ook tijd om de computer te trainen, dus de laatste gebeurtenissen zullen nooit zo snel in een antwoord terugkomen als in de zoekresultaten van Google.

Voor een groot deel van de zoekopdrachten waarmee je online geld kunt verdienen is ChatGPT ook nutteloos. Een consument die op zoek gaat naar “de beste x voor y” krijgt wel een antwoord, maar zonder onderbouwing en vaak met de toevoeging dat de beste afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren.

Je bent als consument dus vaak nog niet geholpen door de antwoorden die je van ChatGPT krijgt, antwoorden die je in de zoekresultaten van Google wel kunt krijgen. (Oké met de opkomst van affiliate marketing vaak niet heel onafhankelijk, maar toch…)

#3 Er zijn geen bronnen

Op dit moment krijg je in de chat één antwoord, zonder bronnen om de juistheid van het antwoord te onderbouwen. Je bent als gebruiker dus nog steeds volledig afhankelijk van andere tools, zoals Google, om het antwoord op juistheid te kunnen controleren.

Daar komt nog bij dat er nu al discussie ontstaat over de auteursrechten. Google gebruikt ook content van andere makers om de rich snippets te vullen, maar geeft daarbij wel een link naar de originele bron. In ChatGPT is die mogelijkheid er helemaal niet, dus er wordt gebruikgemaakt van het werk van anderen zonder vergoeding of correcte bronvermelding.

Dat er nu al discussie ontstaat over het willen uitsluiten van websites om als input voor AI te dienen zet een groot vraagteken bij hoe snel de dataset van ChatGPT uitgebreid kan worden.

#4 Consumenten hebben een vast gebruik

In het dagelijks leven zegt vrijwel niemand meer “Dat ga ik op internet opzoeken” vrijwel iedereen zegt “Ik Google dat even” en dat zegt een hoop over de vastgeroeste patronen van consumenten. Er is al record inflatie nodig om de Calvé pindakaas in te ruilen voor het huismerk, laat staan voor het inruilen van een zoekmachine.

Ik heb geen recenter artikel kunnen vinden, maar in dit artikel uit 2011 staat dat Bing slechts 40% naamsbekendheid heeft. Met daarbij dat slechts 2% gebruikmaakt van Bing als zoekmachine. Kijken we naar Google dan is de naamsbekendheid 97% en het gebruik 93%.

En dat terwijl Microsoft overal Bing ingesteld heeft als standaard zoekmachine…

Dit laat snel zien hoe moeilijk het is om consumenten over te laten stappen op een ander platform. Daarom denk ik niet dat consumenten nu massaal Google zullen inruilen voor ChatGPT. Hoogstens in de verre toekomst.

#5 Je moet ervoor betalen

Ik moet toegeven dat ik binnen ChatGPT of op de website van OpenAI nog geen prijs gevonden heb, maar er gaan screenshots rond van een abonnement voor ChatGPT van 42 dollar per maand.

Google is ook niet 100% gratis, daar betaal je door middel van de data die de zoekmachine over je verzamelt en de gerichte advertenties die je te zien krijgt. Maar als gebruiker hoef je geen abonnement af te sluiten om te mogen zoeken bij Google.

Voor grote groepen is een abonnement op ChatGPT heel nuttig, maar voor consumenten en dus het grootste deel van de internet gebruikers heeft dit geen zin. Ik denk zelf dat het verschil in kwaliteit tussen AI en Google (of andere zoekmachines) wel heel groot moet zijn om de gemiddelde consument zover te krijgen om te betalen.

Conclusie

Ik heb geen glazen bol, dus ik heb geen idee wat er in de toekomst precies gaat gebeuren, hoe snel de ontwikkeling van ChatGPT zal gaan of hoe Google de kracht van AI gaat inzetten.

Maar op dit moment zie ik het nog niet gebeuren dat consumenten massaal de zoekmachine van Google gaan inruilen voor de AI antwoorden van ChatGPT. Alleen al omdat je voorlopig nog steeds Google nodig hebt om de antwoorden te kunnen controleren, of om de vervolgstap naar een aankoop te kunnen zetten.

De discussie over auteursrechten van de input waarmee AI getraind wordt zie ik persoonlijk ook nog als een groot obstakel in toekomstige groei. Je kunt heel veel willen, maar als de inhoud niet beschikbaar is of niet gebruikt mag worden dan worden de antwoorden niet snel beter.

Voorlopig blijft het interessant om te zien hoe AI zich ontwikkelt en wat het antwoord wordt van Google op de kwaliteit van ChatGPT. Of misschien belangrijker, hoe Google gaat zorgen dat er niet massa’s lage kwaliteit AI content de zoekresultaten gaan overspoelen.

Over de auteur