Vaarwel SEO specialist, hallo content creator

Vaarwel SEO specialist, hallo content creator

De vraag “waar the F” ben ik mee bezig heb ik mijzelf de afgelopen tijd regelmatig gesteld. Ooit werkte ik actief toe naar mijn droomleven, een passief inkomen en de vrijheid om de wereld over te reizen, maar sindsdien is de focus er een beetje vanaf.

Ja ik heb een doel om mijn inkomen te laten groeien, wie niet in deze tijden van hoge inflatie en stijgende prijzen en ik wil wel fitter worden, maar er is (was) geen concreet plan en de input is ook niet altijd van het hoogste niveau.

Na een zware longontsteking in Taipei, waar ik op enig moment zo ziek was dat alles voelde alsof ik voor de laatste keer in slaap zou vallen, kwam er een tweede kans en dus een reden om de eerder genoemde vraag te stellen. Ook aangemoedigd door nieuwe mensen die mij vertelden dat er geen reden is om mezelf tegen te houden.

Op persoonlijk vlak heeft dit een aantal doelen opgeleverd niet alleen voor het komende jaar, maar ook voor wat ik bereikt wil hebben op mijn 35e. 

Als het gaat om werk dan is was de trigger om die vraag te stellen extern, de complete lawine aan Google updates die de afgelopen weken is uitgestort over de wereld. Als SEO specialist heb ik de algoritme updates van Google altijd op de voet gevolgd, vaak zonder er veel last van te hebben op mijn eigen websites.

Als ik naar de impact van de laatste updates kijk dan zie ik veel websites die geraakt worden omdat ze volledig geoptimaliseerd zijn voor SEO. Zo hoog mogelijk ranken in Google, voor zoveel mogelijk keywords om de bezoekers zo snel mogelijk via een affiliate link door te sturen naar de adverteerder.

Op zichzelf niets vreemds, het levert geld op voor de eigenaar of het bedrijf achter de website. Maar voor de bezoeker is het vaak niet heel nuttig. De websites, uit deze analyse over de Helpful Content update van september, waren allemaal op die manier geoptimaliseerd en ongetwijfeld winstgevend, maar als bezoeker was er vaak een extra zoekopdracht nodig om aanvullende en diepgaande informatie te vinden.

Als SEO specialist heb ik dit nooit helemaal begrepen, die eeuwige fascinatie met nr1 rankings en grafieken in plaats van het bieden van de meest complete informatie en beste website voor je klant/doelgroep. In de tijd dat ik nog in loondienst werkte werd ik vaak niet begrepen, agencies wezen mij af omdat ik geen interesse had in 40-uur linkbuilding, maar in de bezoeker van een website.

Gelukkig is dat verleden tijd en werk ik al zo’n 2 jaar alleen nog aan mijn eigen projecten. Met als grootste voordeel dat ik het werk kan doen zoals ik denk dat het goed is, zonder verantwoording af te hoeven leggen.

Met succes, anders duurt het niet al ruim 2 jaar, maar dat gaf mij wel te denken of ik nog wel SEO specialist ben? Als ik met vakgenoten spreek dan gaat het nog altijd over keywords, grafiekjes uit SEMrush en waarom de concurrentie met minder content beter scoort.

Nog steeds heeft niemand het over het ultieme doel van het zijn van de beste website binnen een niche, met de meest complete informatie op een gebruiksvriendelijke manier gepresenteerd. Oké, niet iedereen is ondernemer dus dan mis je misschien de link naar de eindgebruiker?

Na iets teveel nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik inmiddels geen SEO specialist meer ben, of in elk geval niet uitsluitend. Wat ik doe om geld te verdienen is content creatie, ik maak websites met de beste content binnen een niche (of dat is in elk geval het doel), verbind die websites met bezoekers via e-mailmarketing en zo af en toe hang ik er nog wat social media aan vast.

Het antwoord op de vraag “waar de F ben ik mee bezig?” is dus met het maken van niche websites en de best mogelijke content. Wat ook zoveel betekent als dat ik voortaan mijn geld verdien als content creator, niet als SEO specialist. (En ja ik heb nog steeds een grafhekel aan TikTok)

Een nieuwe stap, met nog steeds dezelfde manier van werken en hetzelfde doel, al heb ik met deze stap de doelen voor mijn portfolio meer concreet gemaakt, inclusief stappen om mijn inkomen te laten groeien in 2024. Hoe, dat lees je in hier in mijn Affiliate Marketing Playbook 2024.