De 7 grootste Affiliate SEO trends voor 2022

De 7 grootste Affiliate SEO trends voor 2022

2021 is een complete rollercoaster geweest op het gebied van SEO, voornamelijk door de enorme hoeveelheid aan Google updates. Wordt 2022 net zo’n achtbaan of is het tijd voor rustiger vaarwater? Zo vlak voor het begin van een nieuw jaar is het tijd om vooruit te kijken naar de affiliate SEO trends van 2022.

Deze trends zijn overigens ook van toepassing op andere vormen van SEO, niet alleen op affiliate websites.

[toc]

De 7 belangrijkste Affiliate SEO trends voor 2022 op een rij:

  1. Nog meer Google updates
  2. Explosieve groei van AI-content
  3. Meer focus op Search Intent
  4. Info content gaat geld opleveren
  5. Topical Authority wordt de nieuwe standaard
  6. Een toename van featured snippets
  7. Content planning wordt de basis van succes

1. Nog meer Google updates

In 2021 hebben we 1o! Google updates gehad, van algoritm updates tot core web vitals en de nodige spam updates. Ik verwacht dat dit er in 2022 misschien nog wel meer worden. Niet perse omdat er meer updates zijn dan voorheen, maar omdat Google transparanter is over de updates die uitgevoerd worden.

Daarbij zijn er steeds meer losse updates voor link spam en reviews. Deze komen bovenop de brede core algoritm updates en verhogen dus het aantal Google updates in een kalenderjaar.

2. Explosieve groei van AI-content

Meer en meer affiliate websites proberen het harde werk van content creatie uit te besteden. Aan goedkope schrijvers, maar steeds vaker ook aan AI-writers. Deze tools schrijven op basis van een idee, of een aantal keywords, een stuk content. In 2021 is deze techniek gegroeid in populariteit en ik verwacht dat in 2022 dit explosief gaat groeien.

Persoonlijk vind ik dit geen zorgelijke trend. De kwaliteit van AI-content is nog altijd laag en je moet een artikel flink editen voor het een leesbaar stuk wordt dat online geplaatst kan worden. Dit is iets wat nog steeds een hoop werk en tijd kost. Met een focus op kwaliteit en originele affiliate content win je dus nog steeds!

3. Meer focus op Search Intent

Zomaar een artikel, blog of seo tekst schrijven is er in 2022 niet meer bij. De focus op search intent gaat steeds meer bepalen wat voor content je nodig hebt om te ranken. Het voordeel hiervan is niet alleen dat de zoekresultaten beter aansluiten bij de zoekopdracht, maar ook dat verkeer vanuit Google relevanter wordt.

Dit heeft voor jou als voordeel dat het verkeer makkelijker converteert en je er dus meer geld aan kunt verdienen.

4. Info content gaat geld opleveren

In de afgelopen algoritm updates is duidelijk geworden dat Google de voorkeur geeft aan websites met een gezonde money-info content verhouding. Websites met voornamelijk money pages kregen harde klappen en moesten aan de slag met het toevoegen van info content om te herstellen.

Voor 2022 verwacht ik dat steeds meer focus gaat naar het geld verdienen met info content. Bijvoorbeeld door het plaatsen van ads of het verkopen van info-products als aanvulling op affiliate marketing.

5. Topical Authority wordt de nieuwe standaard

Topical authority is al een tijdje in opkomst en kreeg een boost sinds de medic update in 2018. Sinds die update is er steeds meer focus op E-A-T en de autoriteit die je kunt zijn binnen jouw niche. Door te werken aan topical authority versla je niet alleen de concurrentie binnen Google, maar lever je ook eenvoudig meer waarde voor je bezoekers.

Bezoekers die later sneller naar jouw website terugkeren omdat ze jou vertrouwen! (Ps: in de Affiliate Lifestyle cursus leer ik je hoe je eenvoudig en met succes kunt bouwen aan topical authority)

6. Een toename van featured snippets

In Nederland is het nog niet zo zichtbaar, maar in de VS vinden er veel experimenten plaats met nieuwe featured snippets. Voor Google is dit een voordeel omdat het zo steeds meer gebruikers binnen zijn platform kan houden. Voor jou als blogger of affiliate publisher is het en kans om een grote positie te vullen binnen Google.

Voor het komende jaar verwacht ik dat steeds meer van de experimenten die Google uitvoert ook in de Nederlandse versie uitgerold zullen worden. Dat wordt vechten om een plek in die nieuwe snippets!

7. Content planning wordt de basis van succes

Als laatste een trend die niet alleen voor SEO geldt, maar raakvlakken heeft binnen alle online kanalen. Content planning wordt steeds belangrijker en de tijd van “ik doe maar wat en zie wel wat er van komt” is echt wel voorbij.

Search intent, topical authority, de toevoeging van info content aan je website en het verslaan van AI-content. Allemaal punten die makkelijker gaan met een content planning en een structuur om op te bouwen. Dus heb je nog geen vorm van planning? Dan is dit het moment om die te maken!

Waarom de focus op affiliate SEO?

De 7 genoemde SEO trends voor 2022 zijn voor het grootste deel van toepassing op het complete speelveld van zoekmachine optimalisatie.

Waarom dan toch die focus op affiliate SEO?

Omdat ik in 2021 de stap heb gemaakt naar de affiliate lifestyle en nu volledig leef van passief inkomen. De mogelijkheden, voordelen en vrijheid die dit biedt wil ik graag breed delen. Daarom ligt in dit artikel de focus op affiliate SEO.

Wil jij in 2022 ook een alternatief inkomen, of wil je eindelijk serieus geld verdienen met je blog? Ontdek dan jouw affiliate lifestyle met deze affiliate marketing cursus.

Conclusie

Na een veelbewogen 2021 beloven ook de komende 12 maanden zeker niet saai te worden. Toch denk ik dat er in de basis veel hetzelfde blijft. De focus op hoge kwaliteit content en toegevoegde waarde voor gebruiker, die blijft onveranderd en gaat zelfs een grotere rol spelen in de (nabije) toekomst.

Aan Google om de updates zo af te stemmen dat de websites die echt waarde toevoegen ook beloond worden!