Google Helpful content update, wat moet je doen?

Google Helpful content update, wat moet je doen? + Gratis checklist

Voor het eerst in jaren heeft Google een grote nieuwe ranking factor aangekondigd met de Google Helpful Content update. Gaat Google hiermee eindelijk iets doen aan de toenemende klachten over de kwaliteit van de zoekresultaten, wat houdt de update in, wat betekent het voor jouw website en is er reden tot zorg?

Ik ben in de informatie gedoken die Google verstrekt heeft en probeer daarmee antwoord te geven op de vraag wat voor gevolgen deze update gaat hebben. Maar let op, de update moet nog uitgerold worden, dus het is vooralsnog speculatie.

Wat is de Google Helpful content update?

In de afgelopen maanden heeft Google een aantal review content updates uitgebracht en het lijkt erop dat de Google Helpful content update vooral voortborduurt op deze ontwikkeling. Volgens de informatie van Google zelf, is het doel van deze update om gebruikers meer unieke en originele content te geven, die daadwerkelijk waarde toevoegt en helpt bij de zoektocht naar informatie.

Daarmee zou het dus eindelijk gedaan moeten zijn met content die niets toevoegt t.o.v. de andere zoekresultaten op pagina 1 van Google en ook de lage kwaliteit van goedkope copywriters en AI-content zou hiermee tot een einde moeten komen.

Of het daadwerkelijk zo uitpakt is nog maar de vraag, de update moet nog uitgerold worden. Maar het is wel duidelijk dat Google iets wil doen om de kwaliteit van de zoekresulaten te verbeteren. Iets waar ik eerder over schreef in dit. artikel over winnen met SEO.

Wat moet je doen voor de Google Helpful content update?

Als je weet dat je een groot aantal pagina’s hebt met content van lage kwaliteit, dan is het verstandig om deze offline te halen voor de update uitgerold wordt. Het is een site-wide ranking signal, dus ook de pagina’s die wel van hoge kwaliteit zijn worden geraakt als je teveel lage kwaliteit hebt.

Verder draait het vooral om het bieden van toegevoegde waarde en unieke content voor de gebruiker, maar wat betekent dit concreet? Laten we kijken naar een aantal punten uit de Google documentatie:

Are you using extensive automation to produce content on many topics?

Is je website gevuld met originele door een mens geschreven content, of ben je op de AI-trein gestapt om snel veel content te kunnen produceren? In het Nederlands is dit probleem iets minder groot, AI spreekt nog niet zo goed Nederlands en er zijn weinig goedkope copywriters uit India die slecht Nederlands schrijven.

Actiepunt: Zorg ervoor dat al je content van hoge kwaliteit is, geschreven om ook echt gelezen te worden. Blijf weg van lage kwaliteit SEO-content of AI-content als opvulling om je website vindbaar te maken.

Are you mainly summarizing what others have to say without adding much value?

Eerder schreef ik al dit artikel, over een patent waarmee Google een einde wil maken aan zoekresultaten waarin elke pagina hetzelfde verhaal vertelt. Het lijkt erop dat deze update actief gebruik gaat maken van dat patent en content die niets toevoegt aan de bestaande zoekresultaten een lagere positie gaat geven.

Vraag je dus af of je iets nieuws vertelt in jouw content, of dat er nog ruimte is voor verbetering.

Actiepunt: Voeg unieke informatie toe aan je content die nog niet op de eerste pagina van Google te vinden is. Dit kan in feiten, maar ook in grafieken, afbeeldingen of video’s.

Does your content leave readers feeling like they need to search again to get better information from other sources?

Ik roep al jaren “be the last click!” niet persé voor SEO, maar omdat het meer geld oplevert als een bezoeker bij jou op de website blijft hangen. Geef jouw bezoeker een compleet antwoord op zijn vraag, breid uit met aanvullende informatie rondom de vraag en zorg er vooral voor dat hij niet meer terug hoeft naar Google.

Met deze Google update is het goed nieuws voor je ranking, maar breder dan dat is het ook goed voor je conversie en de reputatie van jouw merk.

Actiepunt: Beantwoord alle vragen volledig en geef waar mogelijk aanvullende informatie om je lezer verder te helpen. Zorg ervoor dat iemand niet meer terug hoeft naar Google. (Is ook positief voor de conversie.)

Did you decide to enter some niche topic area without any real expertise, but instead mainly because you thought you’d get search traffic?

Sinds de opkomst van affiliate marketing, geld verdienen met bloggen en niche websites is dit een groot probleem geworden. Mensen die gaan schrijven over een onderwerp waar ze niets van weten, alleen maar omdat er geld mee te verdienen valt. Ook al is het nog steeds de vraag wanneer je een expert bent binnen jouw niche.

In 2018 heeft Google met de Medic update al een eerste stap gezet op dit gebied. Om er zo voor te zorgen dat niet iedereen zomaar over medische of financiële onderwerpen kon schrijven en mogelijk fout advies kon geven. De Your Money, Your Life onderwerpen.

Als je bereid bent om jezelf te verdiepen in een onderwerp dan word je vanzelf expert, volgens sommigen is hier zelfs maar 20 uur aan studie voor nodig, zoals je kunt zien in de onderstaande Ted Talk. Maar genoeg weten over een onderwerp alleen is niet genoeg, het is belangrijk dat je content op een gestructureerde en gebruiksvriendelijke manier aangeboden wordt, want alleen dan bied je de nodige toegevoegde waarde.

Actiepunt: Verdiep jezelf in de niche waar je over schrijft, of zorg ervoor dat je de expertise die je hebt laat zien en maak van jouw website de autoriteit binnen jouw niche. Topical autority is king!

Actiepunten checklist Google Helpful content update:

  1. Zorg voor hoge kwaliteit content op je website, die ook bedoeld is om gelezen te worden.
  2. Verrijk je content met unieke informatie en toegevoegde waarde die alleen jij kunt bieden.
  3. Be the last click! Zorg ervoor dat je content/website zo compleet is dat een bezoeker niet terug hoeft naar Google voor de rest van het antwoord.
  4. Maak van jouw website de autoriteit binnen jouw niche. Zorg voor een compleet aanbod van alle unieke informatie over en rondom jouw niche op een gestructureerde/gebruiksvriendelijke manier.

Conclusie

Als SEO specialist heb ik al jaren de intentie om bij het maken van een affiliate website, of het schrijven van online teksten de focus te leggen op de gebruiker. Op het bieden van toegevoegde waarde en het zijn van de last click. Daarmee ben ik vooralsnog blij met deze aankondiging, het lijkt erop dat Google originaliteit en een holistische visie op SEO eindelijk gaat belonen.

Met de groei van tools als Surfer SEO en sinds kort de enorme groei die AI-content doorgemaakt heeft werd het steeds lastiger om met originele content te ranken. En lastiger om management te overtuigen dat originele unieke content daadwerkelijk een meerwaarde heeft. (Niet alleen voor SEO, maar ook voor branding.)

Als eindconclusie denk ik nu vooral dat er weinig reden tot zorg is als je de lezer altijd als uitgangspunt hebt genomen. De paniek zit vooral aan de kant van AI-content en webteksten van lage kwaliteit. Maar zelfs dan is paniek niet zinvol, pas op het moment dat Google de update volledig heeft uitgerold kun je zien wat het effect voor jouw website is geweest en waar je aan moet gaan werken.