Kun je nog winnen met SEO in 2022 (en hoe?)

Kun je nog winnen met SEO

Het internet is oud geworden, zo oud dat vrijwel alle onderwerpen die je kunt bedenken wel een keer beschreven zijn. Dat geldt nog meer voor de onderwerpen waar veel mensen online naar zoeken.

De tijd dat je met een leuk stukje tekst van minimaal 300 woorden een hoge positie in Google kon krijgen is daarmee ook voorbij. Google geeft steeds meer de voorkeur aan websites met autoriteit en daarmee is het moeilijker geworden om te winnen van grote bedrijven en oude websites.

Kun je met een nieuwe website, zonder autoriteit, nog winnen met SEO. En zo ja, hoe krijg je dan die top positie in de zoekresultaten?

De geschiedenis van betere zoekresultaten

Ooit, in een ver verleden moest je vooral hopen dat de zoekresultaten van Google klopten. Het was in die tijd makkelijk om met SEO de zoekresulaten te manipuleren en als gebruiker had je hier vooral last van.

Met de nodige Google algoritm updates is dit steeds verder verbetert, met als gevolg dat je ineens goede en unieke content nodig had om je plek in de Google zoekresultaten te krijgen. Vanaf dit moment werd online content marketing een groot ding.

De zoekresultaten werden relevanter en de kwaliteit van de zoekresultaten werd hoger. Die relevantie werd nog eens verbeterd vanaf het moment dat Google personalisatie toe begon te passen op de zoekresultaten.

Sindsdien krijg je zoekresultaten die passen bij jouw zoekgedrag, de locatie waar jij je bevindt en zelfs het apparaat waarmee je de zoekopdracht doet.

Hiermee is er wel een nieuw probleem ontstaan, de zoekresultaten zijn steeds meer op elkaar gaan lijken. Vooral in niches met grote concurrentie zie je al snel 10 min of meer dezelfde resultaten op pagina 1.

Iets waar je als gebruiker niet mee geholpen bent.

Ook als ondernemer, online marketeer of seo specialist ben je hier niet mee geholpen. Want hoe ga je het nog winnen als oude websites met hoge autoriteit (vanwege leeftijd) 10x hetzelfde uitgebreide verhaal vertellen?

In april 2020, toen we allemaal in lockdown zaten, heeft Google een patent ingediend om dit probleem op te lossen. Zelfs Google is er dus klaar mee om een pagina vol met dezelfde artikelen te tonen. Niet zo gek, want Google is volledig afhankelijk van de gebruikerservaring en als die achteruit gaat dan daalt het vertrouwen, met aan het eind van het verhaal minder advertentieinkomsten.

Hoe kun je winnen? Denk als Apple!

Think Different! Dat was ooit de slogan van Apple, en vandaag is het de manier waarop je met een nieuwe website kunt winnen in Google. Niemand zit te wachten op meer van hetzelfde, dus door anders te zijn kun je jouw plek opeisen!

Belangrijk is wel dat het niet zomaar gaat om anders zijn, je moet ook daadwerkelijk meer toegevoegde waarde leveren dan wat er op dit moment al scoort in Google. Hiermee kun je jezelf onderscheiden op weg naar die nr 1 ranking in Google.

Information gain, is het patent dat Google in april 2020 indiende. Het doel is om artikelen die nieuwe informatie bieden te belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

Google patent information gain

Volgens de inhoud van het patent wordt de inhoud van een nieuw artikel vergeleken met de inhoud van de artikelen die al in de zoekresultaten staan. Om zo te meten of er nieuwe informatie toegevoegd is.

Maar ook hier probeert Google personalisatie toe te voegen, door in de afweging mee te nemen wat jij als gebruiker al hebt gelezen. Zo wil Google er voor zorgen dat de informatie niet alleen uitgebreider is dan wat er op pagina 1 staat, maar dat er ook informatie in het artikel staat die jij nog niet gelezen hebt.

Door dit succesvol toe te passen verdwijnt de standaard serp en wordt deze vervangen door veel kleinere afhankelijk van wat de gebruiker al gezien heeft en wat de concurrentie geschreven heeft. Er is dus niet langer 1 winnaar bovenaan in Google en het tijdperk van rank tracking lijkt hiermee ook tot een einde te komen.

Terug naar Think Different. Door met jouw content iets toe te voegen dat nog niet in de zoekresultaten terug te vinden is, kun je het dus winnen van de standaard artikelen die op dit moment door de grote jongens geschreven worden.

Je hoeft jezelf hiervoor maar 1 vraag te stellen: “Wat voor nieuwe informatie heb ik te vertellen?”

In de praktijk zijn er verschillende manieren om dit toe te passen, hieronder heb ik de 3 meest effectieve voor je uitgeschreven.

  1. Kies een afwijkend standpunt
  2. Doe je eigen research
  3. Bouw verder op wat er al geschreven is

1. Kies een afwijkend standpunt

De makkelijkste manier, om te profiteren van information gain, is het kiezen van een afwijkend standpunt. Je kunt hiermee de knuppel in het hoenderhok gooien, zoals de types die roepen dat SEO dood is of de “Is xx een oplichter” artikelen over de aanbieders van online cursussen (vaak wel met ingebouwde affiliate links).

Een minder radicaal alternatief is het beschrijven van een alternatief scenario, het aanvullen van ontbrekende informatie of, als het zoekwoord hier geschikt voor is, antwoord geven op de alternatieve search intent. (Gebruiker zoekt X en krijgt A als resultaat, maar zocht B)

2. Doe je eigen research

Of je dit kunt doen is afhankelijk van de beschikbare tijd en resources. Het doen van je eigen onderzoek bij je klanten, of je doelgroep, is een hoop werk. Maar het resultaat mag er zijn, je verzamelt unieke informatie waar je concurrenten nog niet over geschreven kunnen hebben.

Niet alleen heb je een bak aan data om je artikel mee te onderbouwen, je kunt ook nog eenvoudig quotes toevoegen van de respondenten. Riep hier iemand unieke content?!

3. Bouw verder op wat er al geschreven is

Als laatste optie kun je er ook voor kiezen om verder te bouwen op de informatie die al in Google staat. Je kunt ervoor kiezen om niet stap 1 te beschrijven, zoals iedereen, maar de vervolgstappen te bespreken.

Of ga net iets verder de diepte in dan wat de concurrentie heeft gedaan. Bij veel review content zie je al snel dat er steeds dezelfde informatie gegeven wordt. Niet vreemd, want de meeste bloggers hebben het product nooit in handen gehad.

Koop het product, ga er mee aan de slag en biedt zo informatie in je content die je anders nooit had kunnen toevoegen.

Je kunt er ook voor kiezen om 1 onderdeel van een groter onderwerp uit te kiezen en hier volledig op in te gaan. Een ideale manier om aan je topical authority te bouwen en zo de grote jongens te verslaan.

Al met al genoeg opties dus om unieke content te maken voor jouw bezoekers/klanten en Google.


Hoe laat je SEO echt geld opleveren, vind de juiste keywords

Je bent al een tijdje bezig met SEO, je website raakt steeds meer geoptimaliseerd en scoort steeds hoger in Google. Maar tegelijkertijd levert het allemaal nog maar weinig op. Je bent een hoop tijd kwijt, maar de kassa rinkelt nog steeds niet.

Klinkt dit herkenbaar? Dan heb ik de oplossing voor je!

Als je website steeds hoger scoort in Google, maar dit allemaal weinig geld oplevert dan word je meestal gevonden op keywords die weinig commerciele waarde hebben. Leuk voor je ego en voor het verkeer naar je website, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je website geld oplevert. Toch?

De gouden keyword research formuleIn het e-book de Gouden Keyword Research Formule leer ik je op een praktische manier om de zoekwoorden te vinden waarmee je niet alleen scoort in Google, maar ook op je bankrekening! Het is een eenvoudige aanpassing in je SEO proces, die het eindresultaat 100x leuker maakt.

Wil jij SEO die echt geld oplevert?

Bestel dan de Gouden Keyword Research Formule


Bouw aan je topical authority en wordt David

Over topical authority gesproken, dit is het geheim waarmee je als David de Goliaths in Google kan verslaan. Door zo diep op een onderwerp in te gaan dat jouw website de “1 place to go” wordt versla je eenvoudig iedereen met een oppervlakkig artikel.

Door dit principe toe te passen heb ik grote namen als Coolblue, Vacansoleil, ANWB, en Bol.com weten te verslaan. De handicap van grote bedrijven is namelijk dat ze maar weinig tijd of ruimte hebben om diep in te gaan op 1 onderwerp, er wachten namelijk nog 99 onderwerpen.

Door die diepgang wel op te zoeken, win je het als kleine website altijd. Ook al is jouw autoriteit, op basis van leeftijd, flink lager.

Houd je dus niet in om alle vragen over jouw onderwerp te beantwoorden, jij bent tenslotte de expert waar je klanten naar op zoek zijn.

Conclusie, (hoe) kun je winnen met SEO in 2022

Als antwoord op de eerste vraag, kun je nog steeds winnen met SEO in 2022? Is het antwoord volmondig, ja! Je kunt als kleine website nog steeds winnen van grote namen in Google, mits je dit op de juiste manier aanpakt.

Door volledig gebruik te maken van het information gain principe en het bouwen aan je topical authority kun je als kleine website zo sterk worden dat je daarmee altijd de concurrentie verslaat.

Tijd om jouw plek bovenaan pagina 1 op te eisen!