Versla je concurrenten met de 80/20 regel van SEO

Versla je concurrenten met de 80/20 regel van SEO

Afhankelijk van jouw product en markt kan het een uitdaging zijn om hoog te scoren in de organische resultaten van Google. Meestal zijn Google Ads hierop het antwoord, maar dit zorgt ook voor dat je kosten oplopen. Is er dan een manier om jouw concurrenten te verslaan en snel te scoren in Google? Ja! Met de 80/20 regel van zoekmachine optimalisatie is dit mogelijk.
[toc]

De 80/20 regel van SEO

De 80/20 regel is ook wel bekend als Pareto’s law. Het betekent dat 80% van het resultaat uit 20% van het werk komt, of 20% van jouw klanten. Ook bij zoekmachine optimalisatie is dit van toepassing, mits je op de juiste zoekwoorden de focus legt.

Van alle zoekwoorden in Google zijn 20% short tail zoekwoorden en 80% long tail zoekwoorden. Die 20% is waar vrijwel iedereen zich op richt, de concurrentie is dus hoog. De overige 80% sluit meer aan bij waar jouw klanten echt naar zoeken en levert sneller resultaat op door minder concurrentie.

Door gebruik te maken van long tail zoekwoorden kun je met 20% van het werk dus 80% van het resultaat behalen. De makkelijkste manier om jouw concurrenten te verslaan in Google.

Waarom gebruiken jouw concurrenten alleen short tail zoekwoorden?

Het antwoord hierop is heel eenvoudig: beperkte software. Bij het optimaliseren van content om jouw website beter vindbaar te maken in Google maken veel mensen gebruik van keyword tools. Google Keyword Planner, of betaalde tools zoals Mangools of Ahrefs. Nu is er niets mis met het gebruik van deze software, maar hiermee laat je al snel kansen liggen.

Er zijn zoveel verschillende long tail zoekwoorden dat Google de data hiervan niet vrij geeft, of kan geven. In keyword tools vind je deze informatie dus ook nauwelijks terug. Van short tail zoekwoorden is deze data wel bekend dus is het eenvoudiger hier de focus op te leggen.

Optimaliseren voor voice search

Met alle technologische ontwikkelingen rondom slimme assistenten op je smartphone en slimme speakers is voice search enorm in opkomst. Hiermee stijgt ook het aantal long tail zoekopdrachten in Google. De kans is namelijk groter dat je Google de vraag “Wat heb ik nodig voor een appeltaart?” stelt in plaats van dat je het commando “Appeltaart benodigdheden” naar je telefoon te blaft.

Door optimaal gebruik te maken van long tail zoekwoorden in jouw seo en content strategie ben je direct voorbereid op de toekomst. Het werk van vandaag zorgt ervoor dat je ook in de toekomst beter vindbaar bent en blijft d.m.v. voice search.

Keyword research voor long tail zoekwoorden

Eerder schreef ik dat het gebruik van keyword tools de kans groot maken dat je vooral bij short tail zoekwoorden uitkomt. Is het dan helemaal niet mogelijk om keyword research te doen voor long tail zoekwoorden?

Jawel het is zelfs eenvoudig en vooral gratis! In je seo tools ga je deze data niet vinden, maar door gebruik te maken van Google lukt dit wel. Onderaan de zoekresultaten pagina krijg je van Google suggesties over waar andere gebruikers naar zoeken.

Door deze termen mee te nemen in het optimaliseren van je website maak je eenvoudig gebruik van long tail zoekwoorden en het echte zoekgedrag van je klanten. De manier om je concurrentie te verslaan in Google.

Over de auteur